IDCONTROL – SOLUCIONES PARA IDENTIFICACIÓN Y CONTROL DE ACCESO
Digiovi de IDcontrol es la solución más completa para la integración de sistemas de seguridad y control de acceso de edificios, hasta las puertas y el acceso móvil. ¡Identifíquese de forma segura con IDcontrol!
Productos y servicios

IDpartners
NUESTROS CLIENTES DICEN
IDcontrol Oy:n liiketoiminta siirtyy tapahtumateknologiayritys CoreGo Oy:n omistukseen.
Aiemmin IDcontrolin yhteistyökumppanina toiminut CoreGo Oy:n on ostanut IDcontrolin kulunvalvonta- ja henkilöporttiliiketoiminnan.
CoreGo toimittaa maksu-, kulunvalvonta- ja muita teknologiaratkaisuja tapahtumiin, stadioneille ja muille toimijoille.
Liiketoimintakaupalla IDcontrol Oy siirtyy osaksi CoreGon laajaa palvelutarjontaa ja jatkossa pystymme tarjoamaan yhä kattavampia kokonaisratkaisuja asiakkaillemme. Saat siis CoreGolta täysin samat palvelut kuin IDcontrolilta, ja vielä enemmän.
Myös IDcontrolin henkilökunta siirtyy CoreGon tiimiin, mikä varmistaa ensiluokkaisen asiakaspalvelun ja osaamisen myös myös jatkossa.
Lisätietoja CoreGolta:
Hannu Elomaa
Toimitusjohtaja
hannu@corego.fi
Johanna Mustonen
Myyntijohtaja
johanna@corego.fi
Markku Raitanen
Tekninen johtaja
markku@corego.fi

Tunnistautumisen ja kulunvalvonnan yksi merkittävimmistä globaaleista trendeistä on biometrisen tunnistautumisen suosion kasvu. Älypuhelimien myötä arkipäiväistynyt biometrinen tunnistautuminen on kasvavassa roolissa myös kulunvalvonnan kehityksessä. IDcontrolin Digiovi-kulunvalvontajärjestelmä onkin integroitu maailman johtavan biometrisen tunnistamisen toimijan, Idemian, laitteiden kanssa saumattomaksi kokonaisuudeksi.
IDcontrol on aloittanut kattavan teknologiayhteistyön Idemian kanssa. Yhteistyön ytimessä on Idemian tarjoamien erittäin turvallisten biometrisen lukijoiden integroiminen Digiovi-kulunvalvontajärjestelmään. Idemian tuotekehityksen vahvuudesta kertoo esimerkiksi oma salausalgoritmi, joka takaa tuotteiden tietoturvan.
Tapasimme Idemian Pohjois-Euroopan aluejohtajan John Lawsin kanssa ja keskustelimme turvallisen tunnistamisen ja kulunvalvonnan kehityksestä:
Idemia tunnetaan erityisesti kontaktittomasta biometrisestä tunnistautumisesta, onko tämä teknologia seurausta COVID-19 -pandemiasta?
John Laws: Itse asiassa kontaktiton biometrinen tunnistautuminen on ollut vahvasti nouseva trendi jo ennen pandemiaa. Syitä tähän on monia, ennen kaikkea biometrisen tunnistautumisen turvallisuus ja helppokäyttöisyys. Älypuhelimet ovat tehneet esimerkiksi kasvojen tai sormenjäljen tunnistamisesta kiinteän osan jokaisen ihmisen arkipäivää. Pandemia toki kiihdytti tarvetta erityisesti kontaktittomalle tunnistautumiselle.
John Laws ja Markku Raitanen kertovat IDcontrolin ja Idemian yhteistyöstä
Miksi siirtyä kontaktittomaan biometriseen tunnistautumiseen ja kulunvalvontaan?
John Laws: Kulunvalvontajärjestelmä ei voi enää olla ajanmukainen ilman mahdollisuutta biometristen lukijoiden liittämiselle, tämä on selvä kehityssuunta markkinassa. Esimerkiksi Idemian Wave-lukijat ovat helppokäyttöisyydessään erittäin sopivia kulunhallintasovelluksiin: ovi tai kulkuportti aukeaa kirjaimellisesti kädenheilautuksella! Kasvojentunnistus on yhtä helppokäyttöinen teknologia kulunvalvonnassa.
Entä yksityisyydensuoja ja GDPR, onko biometrinen tunnistaminen mahdollista tehdä niitä kunnioittaen?
John Laws: Tämä on erinomainen kysymys. Lyhyt vastaus on: kyllä. Idemia on kehityksen kärjessä tietoturvallisuudessa. Lukijamme eivät tallenna esimerkiksi kasvo- tai sormenjälkikuvia palautettavassa muodossa ja vahva salaus suojaa tietoja. Toinen merkittävä innovaatiomme liittyy kasvojentunnistukseen. Lukijamme ei lue kasvoja ennen kuin henkilö on osoittanut aikomuksensa käyttää ovea tai porttia, johon lukija on liitetty. Eli esimerkiksi ohikulkijoiden kasvoja ei lueta lainkaan. Näin varmistetaan lupa biometrisen tunnistautumisen tekemiseen. Tiedämme, että yksityisyydensuoja on tärkeä yhteiskunnallinen puheenaihe esimerkiksi Suomessa ja Skandinaviassa, ja aiheesta kiinnostuneiden kannattaa tulla kuuntelemaan lisätietoja tästä aiheesta webinaariimme IDcontrolin kanssa.
Miten luonnehtisit yhteistyötänne IDcontrolin kanssa?
John Laws: IDcontrol on ensimmäinen paikallinen kumppanimme Suomessa. Alkanut yhteistyö on vakuuttanut meidät heidän teknisestä osaamisestaan ja halusta rakentaa pitkäaikaista aitoa kumppanuutta. Heidän panostus esimerkiksi teknisen henkilökunnan kouluttamiseen järjestelmiimme on ollut esimerkillistä, ja he pystyvät tukemaan paikallisia käyttäjiä paikallisella kielellä. Esittelemme lisää yhteistyötämme webinaareissamme, kuten esimerkiksi integraatiota Digiovi-kulunvalvontajärjestelmään.
Yhteistyö Idemian kanssa on uutta Pohjoismaissa, mutta IDcontrolilla on kokemusta Idemiasta jo aiemmin, IDcontrolin toimitusjohtaja Markku Raitanen?
Markku Raitanen: Idemia on meille tuttu Etelä-Afrikan ja muista viennin projekteistamme. Yhteistyömme tuo Idemian tuotteet asiakkaidemme saataville kaikkialla.
Entä miten IDcontrol näkee Idemian biometrisen tunnistautumisen tulevaisuuden kulunvalvonnan markkinoilla?
Markku Raitanen: Digiovi-kulunvalvontajärjestelmä jatkaa kehitystään markkinoiden monipuolisimpana kulunhallintaratkaisuna, Idemian erinomaiset biometrisen tunnistautumisen lukijat ovat tärkeä osa tarjoamiamme teknologiavaihtoehtoja. Kiitän Idemiaa loistavasta tuesta yhteistyömme alussa, jonka myötä olemme voineet nopeasti omaksua uuden teknologian asiakkaidemme eduksi. On selvää, että biometrinen tunnistautuminen on merkittävästi kehittyvä ja nouseva osa kulunvalvontaa ja rakennusten turvallisuutta. Markkinan tulevaisuus näyttää valoisalta.
Kiinnostaako biometrinen tunnistautuminen ja sen tuomat mahdollisuudet kulunvalvonnassa? Tule mukaan webinaarisarjaamme! Julkaisemme lisätietoja webinaarista sosiaalisessa mediassamme.
Tutustu tästä Idemian lukijoihin IDcontrolin nettisivuilla.

Rautaranta on ainut täysin automaattinen vuoden ympäri auki oleva ulkokuntosali Suomessa. Hankkeen organisoijalla toimitusjohtaja Juha Kupiaisella oli alussa vankka visio ulkokuntosalin tulevaisuudesta. Näkemyksen toteuttamiseksi Rautaranta etsi kotimaisia alan toimijoita ja totesi IDcontrolin Digiovi-kulunvalvontaratkaisun parhaaksi vaihtoehdoksi. Toimivan konseptin löydyttyä uusia kohteita on suunniteltu jo Suomen rajojen ulkopuolellekin.
–Halusimme rakentaa kokonaisvaltaisen turva- ja kulunvalvontaratkaisun uniikille ulkokuntosalikonseptillemme. Idea oli tehdä samankaltainen toteutus kuin esimerkiksi aidatuilla rakennustyömailla, joissa on pyöröportti ja siihen yhdistetty kulunvalvontajärjestelmä. Vastaavan ratkaisun rakentamiseen tarvitsimme järjestelmän ja laitteet, joilla pystyimme toteuttamaan joustavan käyttökokemuksen sekä ensiluokkaisen turvallisuuden asiakkaillemme, Kupiainen kertoo.
IDcontrolin asiantuntemus sekä ainutlaatuinen integraatio Ajax-murtohälytinjärjestelmään ratkaisivat kumppanivalinnan. IDcontrolin toimittaman Digiovi-kulunvalvontaratkaisun avulla Rautaranta ulkokuntosali pystyykin seuraamaan salilla kävijöiden kulkemista sekä tarjoamaan joustavaa palvelua.
–Päädyimme Digiovi-ratkaisuun tehtyämme markkinaselvityksen Suomessa toimivista alan yrityksistä. IDcontrolilla vaikutti olevan myyntifunktiosta ja myyntiprosessista paras käsitys, sekä tuote- ja palvelukokonaisuus oli vakuuttavin kaikista arvioitavista. Monen tarjoajan kulunvalvonta oli vanhanaikaisen tuntuinen, Digiovi vaikutti modernimmalta, Kupiainen sanoo.
IDcontrolin Digiovi auttoi kehittämään palvelukonseptia eteenpäin
Digiovi on ainoa kulunvalvonnan järjestelmä, joka on integroituna Ajax Systemsin rikosilmoitusjärjestelmään. Rautaranta ulkokuntosali on ensimmäinen kohde, jossa uutta teknologiaa hyödynnetään.
–Olemme erittäin tyytyväisiä Ajax-rikosilmoittimen yhteispeliin Digiovi-kulunvalvonnan kanssa. Oli aivan mahtavaa, että IDcontrol pienempänä toimijana pystyi yhdessä Securitaksen kanssa toimittamaan koko paketin. Kaikki tekniset haasteet ratkottiin nopeasti ja tuki oli erittäin osaava ja asiantunteva, Kupiainen kertoo.
–Kohde ei ollut helpoimmasta päästä, koska kaikki mahdolliset käyttötilanteet piti ottaa huomioon, jotta kokonaisuus voisi toimia myös ilman henkilökuntaa. Tämän uuden toteutuksen myötä olemmekin onnistuneet kehittämään palvelukonseptiamme, Kupiainen jatkaa.
Lopputuloksena Suomen ensimmäinen täysin automaattinen ulkokuntosali
–IDcontrol, Ajax ja Securitas -kombinaation avulla pystymme varmistamaan, että Rautaranta on turvallinen ja luotettava. Toiminnan automatisoinnin myötä onkin äärimmäisen tärkeää, että pääsynhallinta toimii. PIN-koodilukijalla toimiva kulku on osoittautunut luotettavaksi ratkaisuksi, Kupiainen sanoo.
–Asiakkaille muutos toki oli merkittävä. Automatisoinnin myötä kassan aukioloa rajoitettiin, minkä seurauksena salilla kävijöiltä vaaditaan enemmän itsenäisyyttä. Teimme hiljattain asiakastyytyväisyyskyselyn, ja muutoksista huolimatta asiakkaat ovat olleet pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä. Uusi järjestelmä ja toimintamenetelmä ei heikentänyt käyttäjäkokemusta, vaan asiakkaat ovat nyt tottuneet käyttämään pääsykoodeja ja tunnisteita. Prosessin muutos oli kaikin puolin onnistunut. Siitä huolimatta pyrimme jatkuvasti parantamaan asiakaskokemusta, Kupiainen päättää.

”Olemme testanneet eri vaihtoehtoja yhdessä IDcontrolin kanssa, ja yhteistyö on ollut erittäin positiivinen kokemus. IDcontrol on auttanut meitä sovittamaan järjestelmän erityisesti pelastuslaitoksen tarpeisiin. Olemme saaneet heiltä tukea ja apua.”
Keski-Suomen Pelastuslaitos

”Ihan loistava palvelu. Nyt olemme reilun vuoden heidän kanssaan avanneet ovia, ja kaikki on pitänyt kutinsa, mitä heidän kanssaan on sovittu. Olemme palveluun hyvin tyytyväisiä.”
Toimitusjohtaja, Charter 919

"Yhteistyö IDcontrolin kanssa sujui erittäin hyvin ja he olivat aina valmiina vastaamaan kysymyksiimme. Tällaisessa projektissa, jossa tuotetaan aivan uudenlaista ratkaisua markkinoille, ei riitä, että hoidetaan asiat vain hyvin. IDcontrol venyi ylittämään odotuksemme.”
Toimitusjohtaja, Nousu Wellness

Ajax Systems on erittäin nopeasti kasvava turvajärjestelmätalo. Ajaxin Pohjoismaiden myyntijohtaja Michael Hyglid Toxverd vieraili IDcontrolin ja One-Pron järjestämillä minimessuilla maaliskuussa ja kertoi meille uusimpia kuulumisia ja näkemyksiä markkinoilta.
Viimeksi kuluneiden vuosien ajan Ajax Systems on kasvanut joka vuosi satoja prosentteja ottaen näin haltuun markkinaa, joka kokonaisuudessaan kasvaa varsin maltillisesti. Esimerkiksi viime vuonna Ajaxin sovelluksella tuli miljoona käyttäjää täyteen ja toisen miljoonan odotetaan täyttyvän ennen tämän vuoden loppua. Mikä on ollut kasvun taustalla?
–Kaiken pohjana on toimintafilosofiamme: korkealuokkainen design ja käyttäjäkokemukseen panostaminen. Näiden avulla olemme onnistuneet vakuuttamaan paitsi loppuasiakkaamme myös partnerimme, Michael Hyglid Toxverd kertoo.
Entä Pohjoismaat ja Suomi, onko täällä esimerkiksi markkinassa tai yhteiskunnallisessa ilmapiirissä tapahtunut muutoksia, joiden vuoksi teknologialla on kysyntää?
Markku Raitanen (IDcontrol, vasemmalla), Michael Hyglid Toxverd (Ajax, oikealla) IDcontrolin and One-Pron järjestämässä turvallisuusalan Minimessut-tapahtumassa maaliskuussa 2022.
–Yhteiskunnallisista muutoksista voidaan sanoa, että esimerkiksi kotien tai omaisuuden suojaaminen on aina yhteiskunnasta riippumatta tärkeää ihmisille, mutta Pohjoismaiden tai Suomen tapauksessa tässä ei ole juurikaan muutosta tapahtunut. Sen sijaan esimerkiksi paloturvallisuusmääräysten muutos ja yleensäkin taloautomaation kehittyminen on luonut uudenlaista tarvetta meidän järjestelmämme kaltaiselle tuotteelle, jossa yhdistyvät murtoturvallisuuden lisäksi esimerkiksi paloturvallisuus ja muut rakennuksen toimintaan liittyvät puolet. Helppokäyttöinen, kokonaisvaltainen turvajärjestelmä on tällä hetkellä houkutteleva vaihtoehto markkinassa, Michael Hyglid Toxverd sanoo.
Toimintafilosofia yhdistää IDcontrolia ja Ajaxia
Ajax Systems on tehnyt lukuisia integraatioita järjestelmäänsä erilaisten toimijoiden kanssa. Ajax haluaa tarjota asiakkailleen laajan yhteentoimivuuden korkealuokkaisten kumppanijärjestelmien kanssa ja kulunvalvonnan toiminnallisuuksia on toivottu usein mukaan Ajaxin kokonaisuuteen. Kotimainen IDcontrol on vastannut tähän tarpeeseen erinomaisesti, ja yhteistyö Ajaxin kanssa on ollut luontevaa heti alusta lähtien.
–Tuotteemme täydentävät toisiaan saumattomasti, yhdessä pystymme tarjoamaan kiinteistöille huomattavasti laajemman palvelupaketin. Meitä yhdistävät myös toimintafilosofia, pilviteknologia, design ja intuitiivisuus, jotka ovat molemmissa järjestelmissä kantavina voimina. Lisäksi IDcontrolilla on markkinoilla hyvä kontaktipinta avainasiakkaisiin, joten yhteistyömme on hyvin luontevaa. Olemme laajentamassa yhteistyötä myös muihin maihin, Michael Hyglid Toxverd kertoo.
–Ajaxin laadukkaat tuotteet sopivat meidän tarjoomaamme erinomaisesti, yhdessä voimme tarjota asiakkaille erittäin laadukkaan kokonaispaketin markkinoiden parasta turvatekniikkaa. Esimerkiksi liikekiinteistöissä tarjoamme erittäin kattavan ratkaisun turvallisuuteen ja kulunvalvontaan – kaikki vieläpä pilvipalveluna, sanoo IDcontrolin toimitusjohtaja Markku Raitanen.
Lue lisää Ajax-tuotteista ja IDcontrolin Digiovi-kulunvalvonnasta.

Turvallisuustapahtuma by Oy One-Pro Ab ja IDcontrol!
Koska vuoden 2021 Turvallisuus-messut ensin siirrettiin ja sitten peruttiin kokonaan, järjestämme Turvallisuusalan Minimessut Helsingin Jäähallin Royal-ravintolan tiloissa keskiviikkona 23.3.2022 klo 9-17.
Esillä on laaja kattaus turvallisuustuotteita esimerkiksi Ajaxilta, Digiovelta ja Provisionilta. Mukana myös tehtaiden edustajat!
Tapahtumassa on tarjolla kahvia koko päivän ajan, ja klo 11-16 välisenä aikana kokki valmistaa vieraille nyhtöpossuburgerit.
Nähtävillä olevia tuotteita:
AJAX-hälytysjärjestelmätDigiovi-kulunvalvontaIDcontrol-henkilöportitProvision kamerajärjestelmätElpas-hoitajakutsujärjestelmäEssence SmartCareUhlmann & Zacher langattomat lukotLowe & Fletcher kaappilukotBasIP ovipuhelimetUtepo-kytkimet ja -verkkolaitteetMajorcom-äänievakuointiSuntek-murtosuojakalvot
Tule siis näkemään nämä ja paljon muuta Turvallisuusalan Minimessuille! Ilmoittaudu mukaan jättämällä täällä. Ilmoitathan osallistumisestasi ajoissa, niin osaamme varata riittävästi purtavaa.

Hyvää alkanutta vuotta!
Toinen koronan kurittama vuosi meni IDcontrolilla kaupallisesti paremmin kuin vuosi 2020. Myyntimme tuplaantui, ja näköpiirissä on samanlaisen kasvun jatkuminen vuoden 2022 aikana. Kysyntä on kasvanut ja kasvaa edelleen läpi kaikkien tuoteryhmien. Erityisesti Digiovi-järjestelmän vienti on lähtenyt voimakkaaseen kasvuun vuonna 2021, ja vuoden 2022 aikana avaamme Digiovi-tuotteille uusia yhteistyökumppanuuksia ja markkina-alueita.
Pitkään jatkuneen tuotekehityksen tuloksena julkaisimme viime vuonna Digioven uuden Dashboard-käyttöjärjestelmän sekä uudistimme pilvipalvelimien toteutusta. Uusi versio päätelaitteesta tuli tuotantoon vuoden lopulla, ja kuluvan vuoden aikana tavoitteemme on kasvattaa OSDP-version tuotantoa komponenttipulan sallimissa rajoissa.
Vuosi 2022 tulee olemaan vahvan kasvun aikaa, ja olemme valmistautuneet siihen kehittämällä prosesseja ja rekrytoimalla uusia pelaajia tiimiin. Alku näyttää lupaavalta: tammikuun alun aikana olemme saaneet jo tilauksia enemmän kuin koko vuonna 2020. Seuraa some-kanaviamme niin kuulet lähiviikkoina meistä lisää…

IDcontrolin tuotteet ja näkemys alan kehityksestä ammatillisen koulutuksen tukena
WinNova on rakentanut Suomessa ainutlaatuisen turvallisuusalan oppimisympäristön. Tärkeänä osana oppimisympäristöä ovat IDcontrolin toimittamat turvaportit, lukijat ja niiden hallintalaitteisto Digiovi-ohjelmistoineen, joiden käyttöön lähes kaikki alan opiskelijat koulutetaan. Laajeneva yhteistyö perustuu luottamukseen ja IDcontrolin asiantuntemukseen turva-alan uusimmista teknologioista Suomessa ja kansainvälisesti.
WinNova (Länsirannikon koulutus Oy) on kotimainen Satakunnan ja Vakka-Suomen alueella toimiva koulutusyhtiö. 6000 opiskelijallaan se on maan suurimpia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä sekä turvallisuusalan johtava kouluttaja Suomessa.
–Turvallisuusalan merkitys kasvaa tulevaisuudessa, ja tämä lisää laadukkaan koulutuksen tarvetta alalle. Siksi olemme panostaneet Suomessa ainutlaatuisen kattavan oppimisympäristön rakentamiseen, kertoo koulutuspäällikkö Petri Riento.
WinNovan ja IDcontrolin yhteistyö alkoi opetusvälineiden hankinnan kilpailutuksesta.
–Valitsimme IDcontrolin kilpailutuksen kautta ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön, Riento kertoo.
Näkemys alan kansainvälisestä kehityksestä valttina
Turvallisuusala elää nopean kehityksen vaihetta, jossa uudet teknologiat ja toimintatavat muuttavat ammattilaisten arkea. WinNova haluaakin tarjota opiskelijoilleen laajan kirjon teknologioita, jotta pohja ammattitaidon ylläpidolle on mahdollisimman laaja myös tulevaisuudessa.
–Oppimisympäristömme kehittäminen vaatii kumppanilta kokemuksen lisäksi myös näkemystä alan kehityksestä. Kansainvälinen kehitys on nopeaa, ja haluamme tarjota opiskelijoillemme alan parhaimmat teknologiat käyttöön, koska ammattitaito opitaan myös tulevaisuutta varten. IDcontrol on auttanut meitä myös kehittämään koulutuksen sisältöä ja osaltaan myös auttamaan opettajiamme omaksumaan uusinta tietoa alan laitteista, Riento sanoo.
–Yhteistyömme on tiivistä ja on ilo nähdä se sitoutuminen ja aito halu kehittää parasta mahdollista oppimisympäristöä opiskelijoille, joka WinNovalla ja sen henkilöstöllä on, sanoo IDcontrolin toimitusjohtaja Markku Raitanen.
WinNovan ja IDcontrolin yhteistyö alkoi turvaporttien ja henkilöannostelijoiden sekä niitä ohjaavan Digiovi-sovelluksen toimituksesta opetuskäyttöön ja käsittää myös porttien ohjauksen sekä lukituksen lukija- ja tunnistautumisjärjestelmät. Kehitteillä on myös simulaatiojärjestelmiä henkilötunnisteiden lukijoista.
IDcontrolin portti WinNovan turvallisuusalan oppimisympäristössä.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun IDcontrol on toteuttanut ensimmäiset porttiasennuksensa. Vuosien varrelle on mahtunut monenlaisia portteja lukuisiin erilaisiin tarpeisiin, käyttökohteisiin sekä tiloihin kaupallisista kohteista korkean turvallisuuden kohteisiin. Vauhti vain kiihtyy, sillä kysyntä turvallisen ja hallitun kulkemisen ratkaisuista on vain kasvanut.
Toimivien ja turvallisien henkilöporttiratkaisujen suunnittelu ja toteutus on IDcontrolille kunnia-asia, ja juhlavuoden kunniaksi haluamme jakaa kuvakimaran porttiasennuksiin liittyen.
Yksi ensimmäisistä asentamistamme porteista
Asentajat työn touhussa
Sylinteriportin asennus
Yksi asentamistamme sakaraporteista
Porttiasennuksen viimeistelyä
Asennetun portin testausta

Lahden Palvelutori on laaja julkisten palveluiden kokonaisuus, jossa työskentelee useita eri toimijoita yhdessä. Asiakastapaamisia ja tiimityöskentelyä varten haluttiin laajat yhteiskäytölliset ja helposti muokattavissa olevat tilaratkaisut. Tilan haluttiin olevan kehityksessä mukana kulkeva ja muuntojoustava. Tilaan ei rakennettu ainoastaan esimerkiksi kiinteitä seiniä, vaan asiakastapaamistilat muodostetaan tilamoduulien avulla. Ratkaisu toteutettiin Smartblockin työskentelymoduuleilla, joita täydentää IDcontrolin lukitusjärjestelmä.
Toimivat tilat vaativat toimivan varaus- ja lukitusjärjestelmän
Jotta tilojen käyttö olisi mahdollisimman helppoa, sujuvaa ja joustavaa, tarvittiin tilojen varaukseen ja luovutukseen edistyksellinen lukitusjärjestelmä. Lahden kaupungin yhteistyö Smartblockin kanssa laajeni yhteistyöhön myös IDcontrolin kanssa, sillä IDcontrol toteutti tiloihin sähköisen lukitusjärjestelmän.
Tilojen varaaminen ja IDcontrolin lukitusjärjestelmä on saatu toimimaan yhteen saumattomasti, joten tilojen varauksesta ei aiheudu käyttäjille haasteita. Käytännössä tilan varaaja saa käyttöönsä koodin, jonka avulla työskentelymoduuliin pääsee sisään. Koodi toimii koko varauksen ajan. Palvelua on täydennetty kulkutageilla, joita on jaettu esimerkiksi siistijöille ja järjestyksenvalvojille. Näin he pääsevät kulkemaan tilaan kuin tilaan aina tarvittaessa.
–Halusimme luoda modernin, aikaa kestävän ja muokattavan tilaratkaisun. Merkittävässä roolissa näiden tavoitteiden saavuttamista olivat tietysti myös lukitusratkaisut. Tilojen varauksessa ja luovutuksessa olemmekin ottaneet ison harppauksen eteenpäin. Olemme voineet luopua avaimien jaosta täysin uusien tilamoduulien osalta, sillä tiloihin pääsy onnistuu varauksen yhteydessä saatavan koodin avulla. Varaus- ja lukitusratkaisujen automatisointi mahdollistaa myös käyttäjäkunnan laajentamisen, mikä on tietysti tarkoituskin. Haluamme, että Palvelutorista on iloa ja hyötyä mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle, kertoo Lahden kaupungin palvelutoripäällikkö Laura Packalén-Vehko.
–Kokonaisuudessaan voisin kuvailla yhteistyötä IDcontrolin kanssa aukottomaksi ja erittäin sujuvaksi. Tilavaraus ja lukitusjärjestelmä ovat helppoja käyttää ja toimivat hyvin yhteen, minulla tai muillakaan käyttäjillä ei ole ollut mitään pahaa sanottavaa siitä. Lisäksi sain myös läpi koko prosessin apua, neuvoja ja tukea aina tarpeen vaatiessa IDcontrolin asiantuntijoilta, jatkaa Packalén-Vehko.
Ratkaisu on monistettavissa ja muokattavissa
Smartblockin ja IDcontrolin yhteistyössä ratkaisut on suunniteltu juuri Lahden kaupungin ja Palvelutorin tarpeet ja toiveet huomioiden, mutta ratkaisu voidaan toteuttaa lähes mihin tahansa tilaan. Lisäksi kokonaisuutta voidaan muokata tai laajentaa kuntien tai tilojen operoitsijoiden tarpeiden mukaan. Esimerkiksi IDcontrolin kanssa yhteistyössä toimiva Ajax-hälytinjärjestelmä on liitettävissä tilojen varaus- ja lukitusjärjestelmiin entistäkin turvallisemman toimintaympäristön saavuttamiseksi.
–On ollut ilo luoda aidosti asiakaskuntaa palveleva tilaratkaisu. Koodien myötä avainten konkreettinen jakaminen jää historiaan, ja se edistää merkittävästi joustavuutta yhteiskäytöllisissä tiloissa. Uskon, että vastaava toimintatapa yleistyy jo lähitulevaisuudessa merkittävästi. Ratkaisu voidaan laajentaa myös mobiilikulkemiseen, kertoo IDcontrolin toimitusjohtaja Markku Raitanen.

Tämän kevään aikana IDcontrol ja Turvakolmio varmistavat, että ymmärrys ja tiedot liittyen käytössä oleviin tunnistusratkaisuihin ovat ajan tasalla. Neliosaisen Turvatiistai-webinaarisarjan aikana käydään asiantuntijoiden johdolla läpi turvallisten tunnisteiden edut ja välttämättömyys.
Osa 1: Kuinka siirtyä kaikkein turvallisimpaan SeoS-tunnisteeseen 27.4. klo 10.00–10.30
-Webinaarissa perehdytään Marko Kreussin (HID Global) johdolla Prox- ja Mifare Classic -tunnisteiden heikkouksiin sekä turvallisempaan SeoS-tunnisteeseen siirtymiseen. Lataa HID Globalin Marko Kreussin esitys tästä.
Osa 2: Turvallisten lukijoiden käyttäminen ja edut 11.5. klo 10.00–10.30
-Webinaarin aikana Marko Kreus HID Globalilta kertoo Signo-lukijoiden käyttämisestä ja näiden lukijoiden eduista yhdessä SeoS-tunnisteiden kanssa. Lataa HID Globalin Marko Kreussin esitys tästä.
Osa 3: Mobiilikulkeminen nyt ja tulevaisuudessa 25.5. klo 10.00–10.30
-Marko Kreus HID Globalilta avaa sarjan kolmannessa osassa sitä, mitä mobiilikulkeminen tarkoittaa nyt ja tulevaisuudessa. Turvatiistain hengessä tarkastellaan myös mobiilikulkemisen vaikutuksia turvallisuuteen. Lataa HID Globalin Marko Kreussin esitys tästä.
Osa4: Turvallinen siirtyminen pilvipalveluihin 8.6. klo 10.00–10.30
-Webinaarisarjamme viimeisessä osassa keskitytään siihen, mitä pilvipalveluihin siirtyminen tarkoittaa turvallisuuden kannalta, ja mikä merkitys käyttöjärjestelmien päivityksellä todellisuudessa on. Lataa IDcontrolin Markku Raitasen esitys tästä.

Kulunvalvonnassa tunnistautumistarve on kasvanut tiukentuneiden turvamääräysten myötä, ja toisaalta teknologinen kehitys on mahdollistanut tehokkaammat tunnistautumisratkaisut.
Oikeaa tunnistautumisratkaisua valittaessa keskeisessä roolissa on turvallisuuden taso, jota tunnistautumisella tavoitellaan. Vaatimuksien on oltava tiedossa, jotta oikea ratkaisu voidaan löytää. Esimerkiksi korkean tunnistamisen tarpeessa osa vaihtoehdoista tippuu automaattisesti pois.
Meillä on pitkän linjan kokemus tunnistautumisteknologioista ja niiden edistyksellisimmistä ratkaisuista. Vaihtoehtoja tunnistamiseen on monia, ja olemme koonneet esitteen, joka auttaa alkuun oikean tunnistautumisteknologian valinnassa.
Lue erilaisista tunnistautumisratkaisuista uudesta oppaastamme! Myös asiantuntijamme auttavat mielellään sopivimman ratkaisun löytämisessä: myynti@idcontrol.fi

Vuosi 2020 oli varmasti monille pitkä ja raskas vuosi, mutta onneksemme saimme kokea myös onnistumisia ja ottaa askelia eteenpäin. Toimintamme kansainvälistyminen jatkui vahvasti. Etelä-Afrikan toimintamme kehittyi eteenpäin uusien asiakastoimitusten myötä, ja tiimimme työskentelee siellä täydellä teholla. Vuoden 2020 aikana kansainvälinen toimintamme myös laajeni entisestään, sillä aloitimme toiminnan myös Uudessa-Seelannissa uuden kumppanimme Base42:n myötä.
Koko turvallisuusala elää suurta murrosta, ei vain teknologian vaan myös yhteiskunnallisten muutosten vuoksi. Toisaalta kaupungistuminen haastaa perinteisiä tunnistautumisen ja kulunhallinnan toimintamalleja, toisaalta ympäristötietoisuus pakottaa meidät miettimään yhä parempia teknologisia ratkaisuja esimerkiksi kiinteistöjen energiankulutuksen hallintaan – näissä kaikissa keskiössä on lopulta ihminen ja ihmisen toiminta. En voi jättää mainitsematta turvallisuusalan kehitystä liittyen pandemiaan – uudenlaiset hygienia-, turvaväli- ja tunnistautumisratkaisut kehittyivät nopealla tahdilla, kun tarve ilmeni.
Tuotekehitys jatkuikin vahvana viime vuonna myös meillä. Täysin uudenlaisia mobiilitunnistautumisen ja -kulkemisen ratkasuja kehitettiin yhdessä asiakkaiden kanssa heidän tarpeitaan ja toiveitaan kuunnellen. Aloitimme lisäksi mittavan työn aivan uudenlaisen ID Digiovi -päätelaitteen ja -ohjelmiston kehittämiseksi. Tuotekehityksessä ovat olleet myös erilaiset ovipuhelinjärjestelmät, jotka tekevät kaapelittoman ovipuhelimen asennuksen ja mobiilin hallinnan mahdolliseksi niin asunto-osakeyhtiöissä kuin toimistokiinteistöissä ja lisäävät näin esimerkiksi asukkaiden turvallisuutta. Näiden ja monien muiden tuotekehityshankkeidemme hedelmät tulevat asiakkaidemme saataville tänä vuonna.
Valoisin mielin kohti uutta vuotta!

Maailmalla koko vuoden vaikuttaneen Covid-19-viruksen myötä markkinoille on tuotu erilaisia ratkaisuja, joilla pyritän ennaltaehkäisemään viruksen leviäminen tai havainnoimaan sairastuneet ihmiset. Olemme saaneet useita yhteydenottoja viimeisen puolen vuoden aikana eri toimijoilta ja olemme tutustuneet erilaisiin ratkaisuihin. Nämä ratkaisut täydentävät jo aiemmin esiteltyjä vaihtoehtoja.
Lämpökamerat
Itse ihmisen lämmön mittaaminen kameralla ei ole uutta – sitä tehtiin jo 80–90-luvuilla ainakin opiskelijalaboratorioissa. Henkilöiden kuumeen mittaukseen on käytetty kameroita viimeisen 10 vuoden aikana ainakin ebolan yhteydessä eri lentokentillä. Esimerkiksi Afrikan maissa lämpökameraa hyödynnetään maahan saapuvien ebolatesteissä.
Esimerkiksi Suomessa hyvin jalansijaa saaneen HikVisionin kameroissa lämmönmittausominaisuus saadaan yhdistettyä valvontakameraan. Samanlaisia ratkaisuja löytyy useammalta toimijalta, ja eri toimittajien teknisten toteutusten välillä voi olla suuriakin laadullisia eroja. Kun käytetään kasvojentunnistusta, on hyvä huomioida GDPR:n asettamat vaatimukset. Jos henkilöä ei tarvitse tunnistaa, vaan ainoastaan henkilön lämpötila halutaan mitata, tulee ratkaisusta kevyempi.
Vaihtoehtoinen ratkaisu löytyy esimerkiksi Camelta Özakilta, Dahualta tai ZKTecolta. Thermoscanner voi toimia itsenäisesti tai integroituna kulun- tai kameravalvontajärjestelmään. Ratkaisua voidaan käyttää anonyymisti kulunvalvonnan rinnalla siten, että laite tarkistaa henkilön kuumeen, mutta tietoa ei liitetä itse henkilöön.
Kosketusvapaa saapuminen
Turvaportteja on muutettu moottoroiduiksi, jolloin kulkija ei joudu kulunvalvonnan luetuksen jälkeen koskemaan itse porttiin. Näin pakolliset kosketukset eri pinnoille vähenevät. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi moottoroidulla siipiportilla tai sylinterisululla.
Kosketusvapaa poistuminen
Jos kulunvalvonta yhdistettynä oviautomatiikkaan mahdollistaa kosketusvapaan kulun ovista sisään, niin ulospäin on mahdollista saavuttaa sama käyttämällä IR-teknologiaan perustuvia poistumispainikkeita. Nämä eivät ole yhtä kalliita kuin hipaisukoskettimet, mutta toki kalliimpia kuin perinteiset poistumispainikkeet. Esimerkiksi Serilinelta löytyy painikkeita, joiden lukuetäisyyttä voidaan säätää sopivaksi. Monet painikkeet ovat joko saman näköisiä kuin perinteiset painikkeet, osa jopa tyylikkäämpiä. Yhdistettynä oviautomaatioon IR-poistumispainike on kustannustehokas ratkaisu, joka vähentää kosketuspintojen määrää kulkiessa.
Turvavälien seuraaminen
Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi on painotettu 1–2 metrin turvavälien pitämistä. Työpaikoilla ja muissa tiloissa voidaan haluta seurata ihmisten välisiä etäisyyksiä tai ihmismääriä tiloissa. Tähän tarpeeseen on varmasti useitakin lähestymistapoja, joista olemme tutustuneet BLE- ja kamerapohjaiseen seurantaan/tarkkailuun. HID globalin Bluvision BLE-majakoilla ja vastaanottimilla voidaan muodostaa järjestelmä, joka tuottaa sekä tapahtumatietoa seurantaan sekä mahdollistaa varoituksen/hälytyksen antamisen kollegoille/työntekijöille, jos he ovat olleet liian lähellä toisiaan. Järjestelmässä käytetään henkilöiden tunnistamiseen joko BLE-kortteja tai -tunnisteita. Järjestelmä on suljettu eikä tietoa siirry ulkopuolisille tahoille. Bluvisionin tuottama tieto voidaan linkittää avoimen API:n kautta muihin järjestelmiin.
Toinen mielenkiintoinen uutuus on kreikkalainen Zenus-kameraseuranta, jossa henkilöiden määrää ja etäisyyksiä tiloissa voidaan seurata anonyymisti. Zenuksessa käytetään heidän omia kameroitaan, jotka siirtävät pilveen ainoastaan tilastotietoa. Henkilöiden kasvokuvia ei siis tallenneta. Etäisyyksien ja ihmismäärien lisäksi järjestelmästä voidaan viedä tietoa toisiin järjestelmiin avoimen API:n kautta.
Molemmissa ratkaisuissa voidaan tuottaa Real Time Location System RTLS -pohjaista läsnäolotietoa, jonka perusteella voidaan seurata tilojen käyttöasteita ja ihmismääriä.
Oikean ratkaisun löytäminen
On mahdotonta valita yksiselitteinen oikea tapa, jolla kulkeminen ja korona-ajan turvallisuus yhdistetään, sillä tarpeita ja tiloja on niin monenlaisia. Tarpeista ja toiveista riippuen voimme kuitenkin auttaa oikean ratkaisun löytämisessä! Ratkaisuja voidaan myös yhdistää, jotta tilaan saadaan toteutettua mahdollisimman turvallinen kulkeminen. Esimerkiksi kaikkia näitä tekniikoita voidaan helposti yhdistää ja näin luoda monella tasolla pandemia-ajan haasteisiin vastaava kulku. Autamme mielellämme löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivimmat ratkaisut.
Lue myös Koronan tuomia uutuuksia tunnistautumis- ja turvallisuusratkaisuihin, osa 1!

Maailmalla koko vuoden vaikuttaneen Covid-19-viruksen myötä markkinoille on tuotu erilaisia ratkaisuja, joilla pyritään ennaltaehkäisemään viruksen leviäminen tai havainnoimaan sairastuneet ihmiset. Olemme saaneet useita yhteydenottoja viimeisen puolen vuoden aikana eri toimijoilta ja olemme tutustuneet erilaisiin ratkaisuihin. Tässä meidän tietoomme tulleita tuotteita ja teknologioita.
Etäluennan ja automaation yhdistäminen
Yhdistelemällä eri kulunvalvonnan ja oviautomaation teknologioita voidaan rakentaa kulkuja, joissa syntyy vähemmän kosketuksia. Kun ovista kuljetaan avaimella, koskee kulkija aina ovenkahvaan tai painikkeeseen. Vilkkaimmissa kulkuväylissä syntyy helposti satoja ja tuhansia kosketuksia, joka luovat oivallisen alustan viruksille ja muille pöpöille.
Kun ovessa käytetään oviautomatiikkaa yhdistettynä kulunvalvontaan, voidaan ovi avata ilman kahvaan koskemista. Kulkija näyttää vain tunnistetta lukijalle ja ovi aukeaa. Ulospäin kulku voidaan tehdä kosketusvapaasti joko käyttämällä kulunvalvontaa molempiin suuntiin tai liiketunnistimilla. Näistä jälkimmäinen kannattaa korvata kosketusvapaalla poistumispainikkeella.
Astetta pidemmälle vietynä voidaan oviautomaation tai kulkuporttien ohjaus tehdä mobiili- tai UHF-tunnisteilla, jolloin itse kulkijan tunnistaminen saadaan tehtyä jo ennen kulkuaukolle tuloa, ja vielä jouhevampi kosketusvapaa kulku toteutuu.
Covidoor
Useissa maissa on käytössä Suomen Koronavilkkua vastaava applikaatio, jolla pyritään jäljittämään tartunnan saaneet. Näitä kaikkia koronajäljitykseen liittyviä applikaatioita yhdistää Googlen ja Applen mukanaolo ja valvonta.
Toinen suosittu digitaalinen ratkaisumalli on erilaiset koronakyselyt, joilla ennakkoon pyritään selvittämään tiloihin tulevien ihmisten mahdolliset altistumiset koronalle tai muille virusperäisille sairauksille. Näistä itävaltalainen Covidoor erottuu siten, että sen kautta voidaan luoda 2D-tunniste, joka oikeuttaa tiloihin kulkemisen. Kun henkilö on tehnyt Covidoorin sivulla kyselyn liittyen nimetyn tilan vierailuun, saa hän sähköpostitse 2D-viivakoodin, jota voidaan käyttää joko kulunvalvonnassa tai iPadissa. Covidoor iPad voidaan sijoittaa yrityksen aulaan ja näyttämällä tunnusta iPadille sovellus tarkistaa, onko se vielä voimassa ja antaa sitten vihreän valon. Tämän palvelun avulla yritys tai toimija voi luoda helposti koronakyselyn, joka vierailijan tulee täyttää ennen kuin hän pääsee tiloihin. Lisäksi järjestelmästä voidaan tehdä raportteja.
Desinfiointi kulkujen yhteydessä
Kevään aikana markkinoille tulivat ensimmäiset toteutukset, joissa esiteltiin käsien tai henkilön desinfiointi. Villeimmät toteutukset ovat kuin scifi-elokuvasta. Markkinoilta löytyy useampia kiinalaisia käsidesitelineitä, joissa on kasvojentunnistus, joten henkilö tunnistetaan käsien desinfiointivaiheessa. Tämä on GDPR:n kannalta jo vaativampi toteutus, ja sen käyttöä kannattaa tarkkaan miettiä. Kevennetty versio on Came Özak -valmistajan portti, jossa on käsien desinfiointiaukot, joihin kulkija asettaa kätensä ennen kuin pääsee portista läpi. Came Özakin täysikorkeista porteista löytyy läpikuljettava malli AVIR tunnel, jossa henkilö kulkee kulkutunnelista desinfiointipilven läpi.
Ajatus turvallisuudesta ja sen toteuttaminen on maailmanlaajuisen pandemian myötä muuttunut. Turvallisuuden tunnetta tavoitellaan yhä vahvemmin esimerkiksi hygienian keinoin. Tunnistautumis- ja turvallisuusratkaisut ovat kehittyneet nopeassa ajassa merkittävästi vallitsevan tilanteen vaatimuksiin. Autamme mielellämme löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivimmat ratkaisut.
Lue myös Koronan tuomia uutuuksia tunnistautumis- ja turvallisuusratkaisuihin, osa 2!

Italialainen Alluser Industrie on markkinoiden ainut sertifioitu korkean turvallisuuden turvasulku. IDcontrol edustaa Alluserin turvasulkuja Suomessa ja on integroinut omat ratkaisunsa toimimaan yhteen Alluserin tuotteiden kanssa.
Keskustelimme Alluserin toimitusjohtaja Massimo Naisin kanssa turvakulkujen yleisestä markkinatilanteesta ja Alluserin yhteistyöstä IDcontrolin kanssa.
–Miltä turvakulkujen yleinen markkinatilanne näyttää?
Massimo Nais: Tällä hetkellä Euroopassa, ja muuallakin maailmassa, on selvästi kasvava kysyntä turvakuluille. Turvallisuustilanteen heikkeneminen, rikollisuus ja terrorismi vaikuttavat osaltaan kehitykseen, mutta on myös muita tekijöitä, kuten ympäristökysymykset, kaupungistuminen ja lainsäädännön muutokset vaikuttavat ilmiöön. Markkinatilanne näyttää siis hyvältä, kysyntää on paljon aiempaa enemmän.
–Kyse ei siis ole pelkästä turvallisuuden heikkenemisen kaltaisista negatiivisista ilmiöistä?
Massimo Nais: Ei todellakaan! Esimerkiksi ympäristötietoisuus ja pyrkimys rakennusten energiatehokkuuteen ovat merkittäviä vaikuttimia muutoksen taustalla. Rakennuksissa esimerkiksi lämmitys ja ilmanvaihto on sopeutettava sisällä olevan henkilömäärän tarpeisiin. Vain tietämällä varmasti kuka rakennuksessa on, voidaan esimerkiksi näitä taloteknisiä järjestelmiä automatisoida vähentämään ilmastointia rakennuksen tai kerroksen ollessa tyhjillään. Tässä tunnistamisella ja kulunvalvonnalla on keskeinen rooli. Voidaankin sanoa, että pyrkimys energiatehokkuuteen on luonut aivan uudenlaista nostetta turvakulkemisen markkinaan.
–Miten Alluserin turvakulut erottuvat markkinoiden muista ratkaisuista?
Massimo Nais: Suurin erottava tekijä on, että olemme markkinoiden ainut ratkaisu, jolla on sertifikaatti. Tämä tarkoittaa, että turvakulkumme täyttää korkeimman turvaluokan viranomaisvaatimukset ja on siten käytettävissä esimerkiksi merkittäviin julkisiin kohteisiin, kuten ministeriöihin.
–Miten luonnehtisit yhteistyötänne IDcontrolin kanssa?
Massimo Nais: IDcontrol on meille juuri oikeanlainen kumppani: innovatiivinen ja markkinan hyvin tunteva asiantuntijaorganisaatio, joka haluaa rakentaa asiakkailleen laadukkaita kokonaisuuksia. Edistykselliset tuotteemme pääsevät parhaiten oikeuksiinsa juuri osaavien kumppanien kautta. Yhteistyö IDcontrolin kanssa on ollut sujuvaa ja tulimme esimerkiksi mielellämme vierailemaan viime lokakuussa messuille Suomeen heidän osastolleen.

IDcontrol on jo pidempään tehnyt yhteistyötä Cube Manager Oy:n kanssa. Cubemanager on toiminnanohjausjärjestelmä kuntoklubeille monipuolisilla ominaisuuksilla. Sen integroiminen onnistuu saumattomasti Digiovi kulunvalvontaratkaisulla. Ominaisuuksiltaan Digiovi kulunhallinta kattaa kaikki yleisimmät kulunvalvonnan tarpeet, lisäksi järjestelmä tarjoaa paljon uusia ja joustavia ominaisuuksia, joita voidaan hyödyntää tilojen kulunhallinnassa. Digiovi -päätelaitteet tukevat RFID-, magneettiraita-, viivakoodi-, mobiilitunniste- ja biometrisiä lukijoita, joten kulunvalvonnassa voidaan käyttää mitä erilaisempien tunnisteita. Avoin integroitavuus ohjelmistojen ja päätelaitteiden tasolla mahdollistaa Digiovi kulunvalvonnan hyvin laajamittaisen ja joustavan käytön.
K&M Kuntokeskuksessa otettiin Cubemanager käyttöön kesällä 2019. Yrityksellä oli syksyyn 2019 asti käytössään toinen kulunvalvonnan ratkaisu, joka ei kuitenkaan saumattomasti liittynyt Cubeen ja aiheutti arjen toiminnassa jatkuvia keskeytyksiä.
— Meillä oli päivittäin lukuisia ongelmatapauksia ovenavauksessa edellisellä järjestelmällä. Myöskään korjaustoimeenpiteet eivät asiaa auttaneet. Oli tuskallista yrittäjänä saada keskellä yötä puheluita asiakkaalta siksi, ettei ovi toimi, kertoo Samuli Koutajoki, Kuntokeskus K&M:sta.
Koutajoki oli yhteydessä Cubeen asiakaspalveluun, josta suositeltiin Idcontrolin ratkaisua integroitavaksi. Sen johdosta Kuntokeskus K&M vaihtoi kulunvalvontaratkaisuaan Digioveen.
— Siitä lähtien kun IDcontrolin kulunvalvontajärjestelmä ja lukijat tulivat meille ei ole kertaakaan tullut yhtäkään ongelmaa. IDcontrolin ovenavausjärjestelmällä poistuivat kaikki aikaisemmat ongelmat ja nyt työpanoksen voi keskittää laadukkaaseen asiakaspalveluun ongelmien korjaamisen sijaan, Koutajoki kehuu.
Kuntokeskus K&M hyödyntää arjessa mm. Cubemanagerin laskutusta ja raportointia. Cubemanagerin automaatiot vapauttavat yrityksessä aikaa muuhun toimintaan ja kulunvalvonnan haluttiin noudattavan samaa linjaa.
— Olemme yksityinen kuntosali, ja hyvin palveluvoittoisia. Cubemanager vastaa meidän tarpeeseen monella saralla, siksi meille on todella tärkeää, että kulunvalvonnan integrointi onnistuu siihen myös. Asiakkaatkin ovat huomanneet, että olemme siirtyneet nykyaikaan ja palaute on ollut hyvää. Itse voin keskittyä tekemään omaa työtäni, eikä minun tarvitse enää stressata kulunvalvonnasta. Cubemangerin ja Digioven integrointi toimii moitteetta, Koutajoki kertoo.
